Κυριακή 2 Αυγούστου 2015

Μπάλα και Μεγάλα Δεδομένα

Πώς η Μάντσεστερ Σίτι σχεδιάζει να ηγηθεί της ψηφιακής επανάστασης στο ποδόσφαιρο
Η στρατηγική κίνηση του καλοκαιριού ανήκει στη Μάντσεστερ Σίτι. Δεν είναι η έναντι 68 εκατομμυρίων ευρώ απόκτηση του Ραχίμ Στέρλινγκ από τη Λίβερπουλ, αλλά η συνεργασία με την εταιρεία λογισμικού SAP, με την οποία οι «πολίτες» φιλοδοξούν να ηγηθούν της ψηφιακής επανάστασης στο ποδόσφαιρο.
Το λαοφιλέστερο άθλημα εισέρχεται στην εποχή των Μεγάλων Δεδομένων (Big Data), τα οποία χαρακτηρίζονται το «πετρέλαιο» ή ο «χρυσός» της εποχής της πληροφορικής και εκτιμάται ότι την τρέχουσα δεκαετία θα αλλάξουν τον κόσμο, όπως το έπραξε τη δεκαετία του ’90 το διαδίκτυο.
Τα Μεγάλα Δεδομένα είναι ογκώδη σύνολα που δεν μπορούν να αναλυθούν με τα συνήθη λογισμικά εργαλεία σε ένα λογικά αποδεκτό χρόνο. Υπολογίζεται ότι από την αρχή του πολιτισμού μέχρι το 2003 η ανθρωπότητα είχε παράγει πέντε εξαμπάιτς (πεντάκις εκατομμύρια μπάιτς) δεδομένων -ποσότητα ίση με εκείνη που παρήγαγε το 2012 κάθε δύο μέρες! Σήμερα έχουμε καταλήξει στα ζέταμπαϊτς (εξάκις εκατομμύρια μπάιτς), ο μεγαλύτερος όγκος των οποίων (το 70% παγκοσμίως) παράγεται στη Βόρεια Αμερική και στην Ευρώπη.

Το μικρό ποσοστιαίο πλεονέκτημα

Σε ποδοσφαιρικό επίπεδο τα Μεγάλα Δεδομένα βοηθούν στην οργάνωση και επεξεργασία κάθε μεμονωμένης ενέργειας στην προπόνηση και στο παιχνίδι. «Σε όλους τους τομείς είναι εξαιρετικής σημασίας να έχεις όλες τις πληροφορίες, προκειμένου να πάρεις τις σωστές αποφάσεις. Είναι ο παράγων που κάνει όλο και περισσότερο τη διαφορά. Τα μεγάλα δεδομένα θ’ αλλάξουν το ποδόσφαιρο, το οποίο την τελευταία δεκαετία γίνεται ολοένα και πιο επιστημονικό», διαβεβαιώνει ο Μπράιαν Μάργουντ, διευθύνων σύμβουλος της City Football Services.
«Οι αναλύσεις σε όλους τους τομείς της δουλειάς μας γίνονται διαρκώς πιο πολύτιμες για τον απολογισμό. Το παιχνίδι έχει εξελιχθεί περαιτέρω, έχει γίνει πολύ πιο γρήγορο. Όλοι ψάχνουν για εκείνο το μικρό ποσοστιαίο πλεονέκτημα, για να είναι καλύτεροι από τον ανταγωνισμό. Στον κόσμο των δεδομένων μπορεί να βρεθεί αυτό το προβάδισμα, το οποίο δεν εγγυάται μεν την επιτυχία, αλλά αυξάνει τις πιθανότητες», συμπληρώνει ο 55χρονος Άγγλος πρώην διεθνής άσος (πρωταθλητής το 1989 με την Άρσεναλ και σκόρερ 100 γκολ σε 430 συμμετοχές στην Πρέμιερ Λιγκ).

Match Insights

Με τους δικούς της αναλυτές η Σίτι έχει διαχειριστεί δεδομένα από 2.000 προπονητικές ενότητες, 900 αντίπαλες ομάδες και 450 αγωνιστικά πλάνα, καθώς και βιογραφίες 380.000 παικτών (ηλικίας 20 ετών και άνω) από 26 πρωταθλήματα. Το ζητούμενο πλέον είναι όχι μόνον η επέκταση, αλλά και η καλύτερη κατανόηση και ερμηνεία αυτού του τεράστιου όγκου πληροφοριών.
«Το διακύβευμα είναι οι νεαροί παίκτες. Το ταλέντο, η εκπαίδευση, η δύναμη και η ταχύτητα, η πνευματική κατάσταση, η πειθαρχία και η τεχνική τους. Υπάρχουν τόσα στοιχεία που χαρακτηρίζουν έναν κορυφαίο παίκτη. Με την κατάλληλη γνώση να επηρεάσουμε ακόμη πιο νωρίς αυτούς τους μεμονωμένους παράγοντες», εξηγεί ο Μάργουντ.
Αυτή είναι η αξίωση από τη SAP, η οποία έρχεται να προσφέρει διάφορες λύσεις τεχνολογίας cloud για το εμπορικό και το αθλητικό τμήμα των «πολιτών». Η πρωτοπόρος στο είδος της γερμανική εταιρεία έχει συνάψει ήδη συνεργασίες με τη Χόφενχαϊμ, την Μπάγερν και τη γερμανική ποδοσφαιρική ομοσπονδία. Μάλιστα η κατάκτηση του Παγκοσμίου Κυπέλλου από την εθνική Γερμανίας το περασμένο καλοκαίρι στηρίχτηκε στα περίφημα “Match Insights” της SAP.
Μέσω αυτών ο προπονητής λαμβάνει στο κινητό του δείκτες απόδοσης μεμονωμένων παικτών, τις «αμυντικές σκιάσεις» (πόσο χώρο μπορεί να καλύψει ένας παίκτης με το σώμα του, ποια στρατηγική χρησιμοποιεί ο αντίπαλος), ενώ εκτός γηπέδου οι παίκτες μπορούν να παρακολουθούν τα ισχυρά και τα αδύναμα σημεία των αντιπάλων τους.
Πάνω στα “Match Insights” η SAP ανέπτυξε την πλατφόρμα “Sports One”, η οποία καθιστά δυνατή τη συγκέντρωση και αξιολόγηση δεδομένων σε διάφορες μορφές και από διαφορετικές πηγές.

Πρόληψη τραυματισμών
Μέσω του City Football Group (ελέγχει επίσης την αμερικανική Νιου Γιορκ Σίτι, την αυστραλέζικη Μέλμπουρν Σίτι και την ιαπωνική Γιοκοχάμα Μαρίνος) η SAP έχει την ευκαιρία να συνεργαστεί με μια προνομιακή αλυσίδα, της οποίας όλοι οι κρίκοι κατευθύνονται με βάση μια ενιαία φιλοσοφία.
Για παράδειγμα οι παίκτες της Μέλμπουρν Σίτι θα αγωνίζονται την ερχόμενη περίοδο με αισθητήρες στο σώμα τους. Ο σε αληθινό χρόνο ακτινογραφούμενος αθλητής του μέλλοντος προορίζεται να συνδράμει όχι μόνο στην αγωνιστική επιτυχία, αλλά και σε περισσότερη αποτελεσματικότητα. Οι «πολίτες» λ.χ. είχαν διαπιστώσει πως το μέσο κόστος για έναν επαγγελματία σε αποθεραπεία ήταν υπερβολικά μεγάλο και μέσα από την αξιοποίηση των Μεγάλων Δεδομένων κατόρθωσαν να έχουν εσχάτως τους λιγότερους τραυματισμούς στην Πρέμιερ Λιγκ.
Η πρόληψη τραυματισμών είναι μία από τις ευεργετικές συνέπειες που συνοδεύουν τον νέο κόσμο των Μεγάλων Δεδομένων στο ποδόσφαιρο. «Σε επίπεδο συστημάτων και τακτικών θα υπάρξουν νέες εξελίξεις, όχι τεράστιες, μάλλον ανεπαίσθητες. Όπως το ψεύτικο εννιάρι. Τα προφίλ των επιμέρους θέσεων θα αλλάξουν και θα μετατρέψουν τα συστήματα», εκτιμά ο Μάργουντ, κατά τον οποίο «παράγοντας-κλειδί του σύγχρονου ποδοσφαίρου θα είναι η ικανότητα των ποδοσφαιριστών να μπορούν να παίξουν διαφορετικά συστήματα, ανάλογα με τις απαιτήσεις του κάθε αγώνα».
Ο πάλαι ποτέ πρόεδρος της Ένωσης Επαγγελματιών Ποδοσφαιριστών στην Αγγλία (1990-93) και διαφημιστικός διευθυντής της Nike εκτιμά πάντως ότι στη νέα εποχή του ποδοσφαίρου υπάρχει χώρος και για τους νεαρούς προπονητές και γι’ αυτούς της παλιάς σχολής: «Στα 24 δεν μπορείς να έχεις την εμπειρία ενός ανθρώπου που έχει βιώσει τα πάντα στο ποδόσφαιρο, αλλά μπορείς να είσαι ήδη ένας έξυπνος αναλυτής, που μπορεί να αξιολογήσει σωστά έναν παίκτη. Η επιρροή νεαρών, δυναμικών και αναλυτικών ανθρώπων θα μεγαλώσει, αλλά θα υπάρχει ζήτηση και για τους έμπειρους».
Δημοσιεύτηκε στην κυριακάτικη Σημερινή στις 2 Αυγούστου 2015.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου